Leta 2020 smo zabeležili pospešeno rast spletne trgovine. Po ocenah strokovnjakov je več kot 90 odstotkov uporabnikov spleta v preteklem letu raziskovalo ali nakupovalo prek spleta. E-trgovina je, gledano na svetovni ravni, zrasla za od 20 do 30 odstotkov. V Sloveniji so spletni trgovci zabeležili rekordne rasti spletne prodaje. Po podatkih Valiconove raziskave (#Novanormalnost, 2020) je spletno nakupovanje konec leta 2020 tudi v Sloveniji doseglo 30 odstotkov populacije. To, kar smo digitalci včasih sanjali, je v letu 2020 postalo resničnost – nova normalnost.
Leto, ki je pred nami, ponuja odlično priložnost, da nakupno izkušnjo na spletu dvignemo na višjo raven. Kako? Tako, da izkoristimo moč tehnologije za učinkovitejšo komunikacijo s kupcem, z uporabo avtomatizacije in personalizacije pospešimo povpraševanje ter z uporabo podatkov bolje optimiziramo dobavne verige in distribucijo.
Korenite spremembe v nakupnem vedenju se nadaljujejo
Glede na aktualne razmere in potek dogodkov v preteklem letu lahko predvidimo, da se bodo trendi nakupovanja na spletu obdržali, predvsem pa bodo kupci iz vseh generacij postali naprednejši in bolj vešči uporabe digitalnih kanalov. Nakupna izkušnja bo letos postala ključna, potrošniki pa glede izkušenj v spletnih trgovinah zahtevnejši. Potrošnik danes namreč želi hiter in enostaven dostop do informacij ter možnosti za nakup kadarkoli in na katerikoli napravi.
Lani so številni trgovci v prizadevanjih za spodbujanje prodaje in ohranjanja strank selili poslovanje na splet in tam intenzivno povečevali svoje zmogljivosti. Po podatkih iz tujine je e-trgovina v ZDA na letni ravni zrasla za 25 odstotkov, predvsem na račun personalizirane izkušnje, spremljanja stranke po nakupni poti in prilagajanja komunikacije prek orodij za sporočanje. Evropski spletni trgovci po sami dovršenosti spletne izkušnje nekoliko zaostajajo za ZDA in Kitajsko. Podatki kažejo, da bo izboljšanje nakupne izkušnje v tem letu za njih zato še toliko bolj pomembno, pri čemer bodo ključne naložbe v tehnologijo.
Izboljšanje nakupne izkušnje z uporabo virtualnih agentov
Vsi, ki ste vešči spletnega nakupovanja, ste zagotovo že doživeli, da vas je v spletni trgovini nagovoril pogovorni bot. Tehnologija pogovornih botov in virtualnih agentov je lani doživela velik razmah. Z uporabo umetne inteligence, strojnega učenja in napovedne analitike lahko spletni trgovci, ki uporabljajo platforme za upravljanje kontaktnih centrov in odnosov s strankami na daljavo, ustvarjajo bolj prilagojene in brezhibne spletne izkušnje.
Podatki iz Združenega kraljestva kažejo, da bo uvajanje digitalnih agentov v tem letu še naraslo, saj skoraj polovica potrošnikov pričakuje povečano uporabo pogovornih botov, virtualnih agentov in podobnih tehnologij, ki omogočajo avtomatizacijo nakupovanja in personaliziran pogovor na daljavo. Trend naložb v tovrstne rešitve je pokazala tudi iPROMova raziskava o odnosu slovenskih podjetij do digitalnega oglaševanja iz leta 2020. To potrjuje tudi praksa, saj so podjetja, kot so A1, Vzajemna in Telekom, v preteklem letu virtualne svetovalce vključila v svoje poslovne modele.
Avtomatizacija in personalizacija komunikacije s kupci
Enega od načinov, s katerim lahko blagovne znamke izboljšajo doseganje potencialnih kupcev in pospešijo konverzije na spletni strani, predstavljajo tudi tehnologije za avtomatizirano izgradnjo oglasov. Te spletnim trgovcem poenostavljajo nagovarjanje potencialnih kupcev na spletu in omogočajo boljše ciljanje z oglasno vsebino.
iPROMova tehnološka rešitev iPROM Spider Ad, ki izkorišča moč umetne inteligence, omogoča predstavitev več izdelkov ali storitev znotraj spletnega oglasa. Vsebuje lahko poljubno število elementov (slika, cena, popust …), pri čemer je možna uporaba standardnih, nativnih in mobilnih oglasnih formatov. Oglase potencialnim kupcem z uporabo rešitve iPROM Cloud serviramo na podlagi vedenjskega ciljanja in medijskih navad uporabnikov s podobnimi zanimanji na osnovi iPROMovega najpopolnejšega vpogleda v navade uporabnikov interneta v regiji Adriatic. Tako uporabnike najprej »pripeljemo« v vašo trgovino ter jih v digitalnih medijih ponovno nagovorimo oz. ciljamo z vsebino oz. izdelkom, ki si ga je uporabnik ogledoval v trgovini.
Vloga priporočil, ki jih poganja umetna inteligenca
Priporočila kupcev na spletu so postala ključen kriterij pri odločanju za nakup izdelka na spletu. Tradicionalna priporočila se v spletnih trgovinah napajajo s t. i. sodelovalnim filtriranjem in zato uporabnikom spletnih trgovin ne zagotavljajo najbolj pomembnih informacij ob izbiri izdelka. Novodobne tehnologije, ki izkoriščajo moč umetne inteligence in strojnega učenja, so šle pri tem korak dlje in lahko v realnem času priporočila prilagajajo vedenju potrošnika glede na njegovo fazo na nakupni poti. Pri tem pa upoštevajo ključen kontekst nakupa, kot je čas, porabljen za izdelek, ali vrstni red iskanja izdelkov.
Prepričan sem, da so potrošniki spletno nakupovanje dodobra usvojili in tak način nakupovanja tudi uspešno avtomatizirali kot nakupno navado. Navsezadnje nam spletno nakupovanje omogoča poenostavitev naših življenj, predvsem pa prihranek časa. Verjamem, da kljub temu, da opisane tehnologije v začetni fazi predstavljajo malce višjo naložbo za trgovce, na dolgi rok podjetjem poenostavljajo poslovanje in z uporabo podatkov omogočajo lažje upravljanje prodajnega procesa na spletu. V prihodnosti bo personalizirana, brezhibna, večkanalna digitalna nakupna izkušnja postala izredno pomembna za ohranitev kupca.