Deli

Metaverse, naj ga danes tako imenujemo, je le v fazi novih poskusov opredelitve. Tako kot so pred desetletji vsi vedeli, da prihaja internet, a nihče ni natančno vedel, kako bo videti, tako je danes z metaverse. Želja digitalnih velikanov za vstop na to področje je velika. Svoje poglede na opredelitev in razvoj metaversa je za MQ revijo delil Simon Cetin, partner in ustanovitelj družbe iPROM.  

Simon Cetin za MQ revijo: Metaverse ni nov koncept, je le v fazi poskusov nove opredelitve - iPROM - Mnenja strokovnjakov - Simon Cetin

Metaverse je bolj novodobna besedna skovanka kot revolucionarna novost. Zagovorniki metaverse predstavljajo kot resničen svet, prenesen v virtualni prostor. Kot vzporedni svet, ki posnema resničnega v različnih prostorih in časih. Zametke tega, kar obljublja vizija, poznamo že desetletja. Vsi, ki rastemo z internetom, poznamo Second Life, ki je luč sveta ugledal pred 20 leti. Vzporedni svetovi se že danes na nek način manifestirajo skozi številne platforme in projekte, najbolj očitno na področju industrije iger.

iPROM je v Second Life vstopil leta 2007

Podjetja že ustvarjajo virtualne dogodke, kjer imajo skupne oznamčene prostore. Ena od ameriških znamk piva je na primer med Super Bowlom v metaversu odprla bar. Nike ima lasten showroom. Doživeli smo že koncerte resničnih glasbenikov v metaversu. Morda se spomnite, kako je leta 2007 Simobil (današnji A1) odprl svojo poslovalnico v metasvetu in organiziral zabavo z DJ Umekom v Second Lifu. Istega leta je tudi iPROM v virtualna nakupovalna središča, trgovine, javna zbirališča in ulice Second Lifa umestil oglasne panoje, na katerih so izvedli eno izmed prvih oglaševalskih akcij nasploh. Kljub tem pionirskim pristopom lahko rečemo, da so bili le poskusi nečesa, kar je bilo tedaj videti obetavno.

Privlačno igrišče za vsako panogo in blagovno znamko

Navidezna resničnost je privlačno igrišče za vsako panogo in blagovno znamko, ki razmišlja o načinih, kako v novem svetu izstopati. Če ne drugače, je ta val danes prikupno »jahati«, že zaradi posrednih »piarovskih« učinkov, saj »jezdeca« opredeljuje kot inovatorja. Številne platforme nam danes omogočajo, da bolje izkoristimo prednosti dela na daljavo in hkrati do določene mere presežemo njegove slabosti. Z uporabo primerne strojne opreme za avdiovizualizacijo končnega odjemalca se z ekipami lahko še bolj pristno povezujemo.

Vrsta etičnih vprašanj, na katera si bomo morali odgovoriti kot skupnost

Razvoj virtualnih svetov je in bo pogojen s hitrostjo internetnih povezav in procesorsko močjo. Strojna oprema končnega odjemalca je po moji oceni trenutno ena večjih ovir razvoja navideznih svetov. Ali pa, bolje rečeno, ena večjih ovir njihove množične uporabe in časa, ki ga bomo v njih preživeli. Se pa tu dotikamo tudi zasebnosti in varnosti ter drugih etičnih vprašanj, na katera si bomo morali kot skupnost, preden nadaljujemo, odgovoriti. Dodaten pomemben vidik je regulacija področja. Trenutno se veliko govori o digitalnem okviru Privacy Shield Framework. Prakse in zavedanje o pomenu zaščite zasebnosti posameznika v digitalnem okolju se od trga do trga razlikujejo. Vse kaže, da bo svojo težo imela pobuda Digital sovereignty for Europe. Področje varovanja zasebnosti posameznika bo za ugled blagovne znamke izrednega pomena.


Celoten prispevek je bil prvotno objavljen v tiskani izdaji revije MQ REVIJA Združenja Manager aprila 2022: Metaverse: na ‘prave’ ali ‘meta’ počitnice? (št. 50, stran 41).

Deli

O avtorju

Simon Cetin je ustanovitelj in partner v iPROMu.

Vsi prispevki avtorja

Arhiv