Deli

Te dni mineva peto leto, odkar je v veljavo stopila Splošna uredba o varstvu podatkov (GDPR) in nam vsem pridelala kak siv las več. A pomembno je razumeti, da so bili vsi naši napori na mestu, saj se šele zdaj zavedamo, da je pomenila velik mejnik v splošni regulativi varstva podatkov in zasebnosti. V tem prispevku se bom poglobil v izvor GDPR-ja, izpostavil njen vpliv v zadnjih petih letih, predstavil učinkovitost uredbe in pojasnil vlogo uporabe iPROM Private DMP-ja kot rešitve za oglaševalce.

Varovanje zasebnosti pet let po uvedbi GDPR-ja in zakaj poudarjamo pomembnost prvoosebnih podatkov - iPROM - Mnenja strokovnjakov - Miha Rejc

Zasebnost ostaja pomembna vrednota v evropskem prostoru in pričakujemo lahko, da bosta vzpon umetne inteligence in uvedba uredbe o elektronski zasebnosti do leta 2025 regulacijske mehanizme samo še zaostrila. Ugledne blagovne znamke pa se že danes zavedajo, da je zasebnost vrednost ter da spoštovanje in varovanje zasebnosti predstavljata tudi naložbo v ugled blagovne znamke in ne le zaščite pred regulatorji in sankcijami, povezanimi s kršitvami.

GDPR kot uredba, ki ureja področje podatkov in zasebnosti

GDPR je nadomestil direktivo o varstvu podatkov iz leta 1995, kar je prineslo precejšnje povečanje obsega in zahtev glede varstva podatkov za podjetja, ki jih uredba zajema. Glavni cilj uredbe je bil jasen – vzpostaviti trden okvir, ki spoštuje pravice posameznikov do zasebnosti in zagotavlja odgovorno ravnanje s podatki.

V zadnjih petih letih je uredba GDPR odigrala ključno vlogo pri preoblikovanju področja varstva osebnih podatkov. Organizacije in podjetja je prisilila, da so ponovno ocenili svoje prakse ravnanja z osebnimi podatki in prednostno obravnavali pravice posameznikov. Uredba ni le povečala preglednosti in odgovornosti podjetij in organizacij, temveč je posameznikom omogočila tudi večji nadzor nad njihovimi osebnimi podatki.

V Sloveniji se GDPR udejanja skozi ZVOP-2

ZVOP-2 (Zakon o varstvu osebnih podatkov) v Sloveniji je zakon, ki od 1. januarja 2023 dopolnjuje uredbo GPPR in ji omogoča uveljavljanje v polnem obsegu. Ureja varstvo osebnih podatkov in se nanaša na zbiranje, obdelavo, hranjenje in posredovanje osebnih podatkov. Zakon je bil sprejet v skladu z evropsko uredbo GDPR.

Zakon lajša urejanje področja biometrije, prinaša nove zahteve na področju videonadzora, uvaja posebne zbirke osebnih podatkov ter deli pravne podlage na javni in zasebni sektor, s čimer znajo imeti težave predvsem v javnem sektorju. Pomembna novost so tudi globe, ki jih bo informacijski pooblaščenec (IP) po ZVOP-2 tudi dejansko izrekal. Pri tem je pomembno razumeti, da je ZVOP-2 prilagojen slovenski zakonodaji, medtem ko GDPR predstavlja splošne zahteve in standarde za celotno Evropsko unijo.

Nadzor nad izvajanjem evropskih usmeritev in zakonodaje na področju varovanja osebnih podatkov v Sloveniji - iPROM - Mnenja strokovnjakov - Miha Rejc

Nadzor nad izvajanjem evropskih usmeritev in zakonodaje na področju varovanja osebnih podatkov v Sloveniji

Pomemben vidik uvajanja in spoštovanja uredbe GDPR in zakona ZVOP-2 predstavlja tudi izvrševanje nadzora, ki ga vršijo regulatorji. V Sloveniji je za nadzor in izvajanje pristojen Informacijski pooblaščenec Republike Slovenije. To je neodvisen organ, katerega nalogi sta spodbujanje in nadzor nad izvajanjem predpisov o varstvu podatkov v Sloveniji. Informacijski pooblaščenec zagotavlja skladnost z zakonom s spremljanjem obdelave osebnih podatkov, preiskovanjem pritožb, izvajanjem revizij in po potrebi izrekanjem sankcij. Ima ključno vlogo pri varovanju pravic posameznikov in zagotavljanju, da organizacije z osebnimi podatki ravnajo zakonito in odgovorno.

Izvrševanje uredbe GDPR se je od njenega začetka okrepilo, zaradi česar je bilo podjetjem naloženih vse več glob. Ta trend kaže na zavezanost regulativnih organov k spoštovanju načel in zahtev iz uredbe GDPR.

Tehnološka rešitev iPROM Private DMP za upravljanje oglaševalskih podatkov

Na področju oglaševanja je skladnost z uredbo GDPR postala nujna. Oglaševalci morajo spoštovati pravice posameznikov do zasebnosti in zagotoviti zakonito obdelavo osebnih podatkov. Ena od rešitev, ki izstopa, je iPROM Private DMP, ki oglaševalcem ponuja celovito platformo za upravljanje in uporabo podatkov ob upoštevanju smernic GDPR.

iPROM Private DMP oglaševalcem omogoča, da zbirajo in obdelujejo podatke na način, ki upošteva zasebnost, ter tako zagotavlja skladnost z uredbo GDPR. Zagotavlja zanesljive funkcije upravljanja podatkov, vključno z upravljanjem soglasij, anonimizacijo podatkov in granularnimi privolitvami uporabnikov. Z uporabo iPROM Private DMP-ja lahko oglaševalci učinkovito ciljajo svoje občinstvo, pri tem pa spoštujejo njihovo pravico do zasebnosti.

Kam se razvija področje predpisov o zasebnosti podatkov v EU? - iPROM - Mnenja strokovnjakov - Miha Rejc

Kam se razvija področje predpisov o zasebnosti podatkov v EU?

Jasno je, da bo zasebnost podatkov v prihodnosti ostala pomembna skrb tako za posameznike kot za organizacije. Uspeh uredbe GDPR je ustvaril precedens in spodbudil razprave po vsem svetu o varstvu podatkov in zasebnosti. Pričakovati je, da bodo prihodnji predpisi o zasebnosti podatkov v EU še naprej gradili na temeljih, ki jih je postavila uredba GDPR.

Napovedi kažejo, da bodo prihodnji predpisi morda osredotočeni na nove tehnologije, kot so umetna inteligenca (AI), strojno učenje in internet stvari (IoT). Cilj teh predpisov bo morda obravnavanje etičnih posledic uporabe podatkov in krepitev pravic posameznikov v digitalni dobi. Za podjetja je ključno, da se proaktivno prilagajajo tem spreminjajočim se predpisom, da bi ohranila skladnost in si pridobila zaupanje svojih strank. In navsezadnje ohranila ugled in moč blagovne znamke. Samo spomnite se, kako ste se kdaj odzvali, ko vam je kdo poslal e-pošto prek nekega distribucijskega seznama, na katerega niste bili prijavljeni, in kakšna čustva je to zbujalo v vas, če je bilo te e-pošte celo več.

Resnično verjamem, da petletno izvajanje uredbe GDPR pomeni pomemben mejnik na področju varstva podatkov in zasebnosti. Uredba je uspešno dvignila standarde ravnanja s podatki, povečala preglednost in posameznikom omogočila večji nadzor nad njihovimi osebnimi podatki. Zavedanje o pomenu varstva prvoosebnih podatkov v oglaševanju morda še ni na pravi ravni, se pa razumevanje te tematike povečuje in danes podjetja vedo, da so podatki o uporabnikih novo zlato. Oglaševalci lahko uporabijo rešitve, kot je iPROM Private DMP, da zagotovijo skladnost z uredbo GDPR in hkrati učinkovito dosežejo svoje ciljno občinstvo. Pričakovati je, da se bodo prihodnji predpisi o zasebnosti podatkov v EU še naprej razvijali in obravnavali nove izzive v digitalnem okolju. V kontekstu odprave tretjeosebnih piškotkov pa bodo oglaševalci šele dodobra dojeli izjemno vrednost prvoosebnih podatkov. V iPROMu verjamemo, da so prvoosebni podatki kot matične celice, ki jih ob rojstvu otroka varno shranite v svojem zasebnem podatkovnem skladišču. Priporočam vam, da ne čakate na leto 2025.

Deli

O avtorju

Miha Rejc v družbi iPROM vodi oddelek za celostne digitalne strategije. Zaradi povečanega obsega dela se je v družbi iPROM redno zaposlil leta 2019, temu pa je botrovalo tudi dobro poslovno sodelovanje z njim v preteklosti. Kot svetovalec za uporabo inovativnih orodij za digitalno komuniciranje danes v družbi iPROM skrbi za strateško umeščanje oglaševalski tehnologij v trženjske strategije. Miha je po študiju novinarstva na Fakulteti za družbene vede nastopal kot komunikator in svojo poklicno kariero v podobni vlogi nadaljeval pri spletnem trgovcu Mimovrste. Za podjetje Pro Plus je nastopal v vlogi urednika družbenih omrežij za redakcijo oddaje 24ur. Med pomembnejšimi mejniki na njegovi poklicni poti na področju digitalnega komuniciranja sta tudi Lidl in Outfit7 (slovenska podružnica Ekipa2), kjer je vodil digitalni marketing. Miha na edinstven način združuje zlaganje besednih zvez z najnovejšimi tehnologijami za upravljanje družbenih medijev. V prostem času je strasten potapljač in popotnik.

Vsi prispevki avtorja

Arhiv