Vse panoge se pospešeno digitalizirajo, finančna panoga pa je po številu in uvajanju inovacij v panogo med vodilnimi. Spremembe v finančni industriji so posledica decentralizacije finančnih storitev, sprememb v nakupnih navadah potrošnikov ter vse večjega števila prebojnih inovacij, ki jih v poslovne modele vnašajo različna tehnološka podjetja (fin-tech).
Tako med drugim finančno-tehnološka podjetja (fin-techs), ki temeljijo na uporabi kriptovalut in tehnologiji veriženja blokov, preobražajo panogo s številnimi prodornimi inovacijami. Ob njih pa se na trgu pojavljajo nove vrste bank, tako imenovane banke izzivalcev.
Banke in zavarovalnice, ki intenzivno razmišljajo o svoji prihodnosti, se odzivajo na te spremembe, se že digitalizirajo, tako da so začele širiti svoje lastne zmogljivosti in kompetence, ponujati nove storitve svojim naročnikom, uporabljati nova orodja in kanale komuniciranja ter zagotavljati boljšo in bolj dostopno uporabniško izkušnjo svojim strankam. Samo tako bodo namreč lahko ostale v koraku s časom in zgradile pomembne konkurenčne prednosti na trgu.
Povzetek ključnih smernic digitalne preobrazbe finančnega sektorja
Preden se poglobimo v nova pravila digitalnega oglaševanja v finančnem sektorju, osvežimo glavne koncepte, ki jih v sektorju narekuje digitalna preobrazba. Najuspešnejše finančne inštitucije v tej neizprosni tekmi primarno razvijajo popolnoma digitalni poslovni model po logiki »mobilno najprej«. Obenem krepijo kulturo digitala v podjetju in v središče svojega delovanja postavljajo kupca, ki mu želijo zagotoviti nadpovprečno digitalno uporabniško izkušnjo.
Uporabniki namreč od finančnih inštitucij pričakujejo, da obiski podružnic niso več potrebni oziroma izjemno redko. Večino poslovanja želijo opraviti na mobilnem telefonu, pa naj bo to sklepanje novih pogodb, izvajanje plačil ali informiranje o ponudbi banke. Še več, uporabniki pričakujejo brezhibno uporabniško izkušnjo, brezkompromisno varnost ter hiter dostop do želenih informacij (npr. prek klepetalnih botov).
Poleg vse bolj zahtevnih potrošnikov se na trgu pojavljajo še povsem nove vrste mladih bank, tako imenovane banke izzivalcev, s poudarkom na zagotavljanju izključno digitalnih storitev in izjemnih interakcij s strankami. Samo v Veliki Britaniji trenutno obstaja več kot 20 tovrstnih »digitalnih« bank, ki ponujajo odprtje računa brez obiska bank, nižje provizije zaradi okrnjene infrastrukture ter upravljanje čisto vsega prek aplikacije. To je le vrh ledene gore digitalne preobrazbe finančnega sektorja.
Vsepovezan potrošnik je digitalen
Po navedbah Business Insiderja več kot 40 odstotkov milenijcev na ameriškem trgu v zadnjih šestih mesecih ni stopilo v fizične prostore banke, podobno statistiko in trende beležijo tudi druge razvite države. Ta trend kaže na to, da se doba obiskovanja fizičnih poslovalnic počasi izteka. Če se poslovanje finančne panoge danes osredotoča na podružnice banke oziroma zavarovalnice, bodo v prihodnosti prva točka stika mobilne naprave in povezane mobilne storitve. To je tudi glavni razlog digitalizacije finančne industrije ter iskanja novih načinov in poti za zagotavljanje dodane vrednosti strankam. Inštitucije v bančnem sektorju pospešeno razvijajo drugačne poslovne modele, iščejo možnost za integracije z novimi digitalnimi tehnologijami ter tako razvijajo številne nove rešitve in storitve na področju mobilnega bančništva.
Digitalna preobrazba narekuje tudi nova pravila digitalnega oglaševanja
Digitalna preobrazba je širok pojem, ki zajema kulturo podjetja, razvoj novih digitalnih produktov ter poslovnih modelov, pa tudi procesov in še bi lahko naštevali. Poleg interneta in mobilnih tehnologij digitalno preobrazbo vedno bolj poganjajo kriptovalute, tehnologije verižnih blokov, umetna inteligenca ter druge sorodne sodobne tehnologije.
Izjemno pomembno področje digitalne preobrazbe pa je tudi digitalno komuniciranje ter s tem digitalno oglaševanje. To kažejo tudi statistike. V Evropi je namreč digitalno oglaševanje v 2017 zraslo za 13,2 odstotka, v Sloveniji znaša rast kar 18,4 odstotka. V ospredju je (po pričakovanjih) mobilno oglaševanje, ki je v letu 2017 z 9-odsotno letno rastjo doseglo 65 odstotkov digitalnega oglaševanja.
Zaradi kompleksnosti in zahtevnosti digitalnega okolja pa se finančne inštitucije že soočajo s serijo novih izzivov, in sicer s tem, kako učinkovito v sodobnem digitalnem svetu komunicirati s potrošniki – mobilnimi, vsepovezanimi in zahtevnimi potrošniki, ki postavljajo v ospredje digitalne produkte in storitve, in obenem pričakujejo, da bodo naslovljeni prek digitalnih kanalov.
Zaznani glavni izzivi digitalnega oglaševanja v finančnem sektorju so predvsem:
- Ustrezno ciljanje na podlagi pametnih podatkov
- Personalizacija ponudbe in razumevanje uporabnika
- Konsistentno in dosledno komuniciranje prek vseh digitalnih kanalov
- Odzivnost na družbenih omrežjih
- Dobra uporabniška izkušnja
- Načrtno večanje moči blagovne znamke prek digitalnih kanalov
- Napredna in obenem realna digitalna strategija ter izvedba
Najuspešnejši komunicirajo v vseh fazah nakupnega procesa in z večkanalnim pristopom
Valicon in iPROM sta konec leta 2017 izvedla vseslovensko raziskavo o nakupni poti slovenskega potrošnika, s katero sta ugotavljala, kako pri slovenskih kupcih poteka nakupna pot in kakšno vlogo igrajo pri tem digitalni kanali. Ena izmed kategorij, ki sta jih raziskala, je nakupna pot za kategorijo kreditov.
Pri najemu kredita igrajo digitalni kanali zelo pomembno vlogo, saj so vsi potrošniki pred najemom kredita v 87 odstotkih izpostavljeni vsaj enemu izmed virov informiranja na spletu. Na potrošnika spletni viri vplivajo tako v fazi spodbude kot raziskovanja ter motiviranja za dejansko odločitev za nakup. Za komunikacijo s potrošnikom pa so pomembni vsi digitalni kanali.
Kot zanimivost, po svetovnih raziskavah finančna panoga načrtuje povečanje naložb predvsem v:
- Prikazno oglaševanje (z naprednimi oglasnimi formati)
- Video oglaševanje
- Družbene medije
- Mobilno oglaševanje ter mobilne aplikacije
Na drugi strani raziskava podjetja e-Laborat kaže, da je v slovenskem prostoru še veliko možnosti za izboljšave. Prek družbenih omrežij banke v veliki večini komunicirajo le prek omrežja Facebook. Na ostalih družbenih omrežjih so prisotne le redke banke. Potem »nebančna« spletna mesta privabijo več kot 50 odstotkov obiska iz iskalnikov, vezanega na ključne besede za bančno panogo, in še bi lahko naštevali.
Pametni podatki in njihov vpliv na uporabniško izkušnjo
Podatki so gorivo digitalne preobrazbe in finančna industrija je med naprednejšimi v obdelavi in interpretaciji pametnih podatkov. Vodilna podjetja v finančni panogi razvijajo popolnoma digitalni poslovni model na podlagi podatkov po logiki »mobilno najprej«, krepijo kulturo digitala v podjetju in v središče svojega delovanja postavljajo kupca, ki mu želijo zagotoviti nadpovprečno digitalno uporabniško izkušnjo. Kupec je v teh poslovnih modelih kralj, zato so podatki o kupcu zlata vredni in vodilni pri oblikovanju storitev, produktov, personalizirane prodajne ponudbe in komunikacije. Vloga podatkov oziroma poznavanje vedenjskih vzorcev uporabnikov je ključno tudi pri segmentiranem, personaliziranem nagovarjanju relevantnih ciljnih skupin prek oglasnih sporočil na digitalnih medijih.
Vas zanima, kaj vse bo prinesla digitalizacija finančne panoge in kakšni so trendi digitalnega oglaševanja v sami industriji? Potem si na spodnji povezavi prenesite najbolj svež in aktualen pregled novosti in dogajanja v finančni industriji – iPROM panožni pregled in trendi za finančno industrijo 2019.