Pogled v preteklost, sedanjost in prihodnost uporabe tehnologije veriženja podatkovnih blokov v namene digitalnega oglaševanja.
Največji zagovorniki tehnologije veriženja blokov so še pred letom dni v njej videli prihodnost informacijske družbe. Razumljivo, njen potencial so »oglaševale« številne kriptovalute z bitcoinom na čelu. Številni so tehnologijo blockchain intenzivno predstavljati kot vsesplošno rešitev za obstoječe, manj idealne in učinkovite rešitve, marsikje je predstavljala recept, kako odpraviti nezadovoljstvo s sistemom in/ali z regulativo. Projekti zbiranja sredstev za financiranje najrazličnejših projektov (ICO), ki so obljubljali mogoče in nemogoče, so rasli kot gobe po dežju. Po poku kriptobalona je drugače. Na blockchain malodane vsi gledamo precej trezneje, kar je nenazadnje tudi prav.
Zdravi tehnološki temelji
Bistvo tehnologije veriženja blokov je v njeni decentralizaciji in preglednosti, ki v navezi z zagotovljeno visoko varnostjo in anonimnostjo omogoča številne inovativne aplikativne rešitve. Tehnologija blockchain je že sama po sebi revolucionarna, saj zaradi naštetih lastnosti omogoča samoregulacijo in varnost oziroma večje zaupanje uporabnikov brez uradnih regulatorjev oziroma centralnih entitet. Očitno je, da se ne bo omejila zgolj na kriptovalute in ICO-projekte globalnega zbiranja sredstev za uresničitev različnih idej.
Blockchain v oglaševanju
Tehnologija veriženja blokov se je pričakovano dotaknila tudi digitalnega oglaševanja. Priča smo bili številnim projektom, ki so obljubljali revolucijo na tem področju, med drugim preglednost poslovanja, sledenje oglasom, rešitve za oglasne prevare, boljše zaslužke medijem, optimizirano prikazovanje in ciljanje, samoupravljane sisteme, izločanje posrednikov itd. Same visokoleteče ideje, ki naslavljajo različne deležnike v digitalnem oglaševalskem ekosistemu, pa so se vendarle izkazale za zelo trd oreh, ko jih je bilo treba uresničiti v praksi. Dodatna težava in svojevrstna protireklama blockchainu je še danes inoviranje na silo – veliko projektov namreč »rešuje« težave, ki to pravzaprav niso, nekatere med njimi pa rešujejo zgolj tehnične izzive, ne pa tudi družbenih.
Potencial o(b)staja, omejitve pa tudi
Nič čudnega torej, če v trenutni kriptozimi nestrokovna javnost hitro zaključi, da tehnologija veriženja blokov ni revolucionarna, češ da ne ponuja nič novega, uporabnega in zanimivega. Pesimizem je, tako kot pred tem optimizem, seveda pretiran. Blockchain namreč prinaša nekaj edinstvenih, celo genialnih možnosti rabe na naslednjih področjih:
- varnost podatkov – zaradi decentralizacije je vsak podatek podvojen na več lokacijah, v velikih verigah je izguba podatkov (skorajda) nemogoča;
- preglednost – sledljivost transakcij oz. blokov in njihovega zaporedja;
- zaupanje v tehnologijo – ker je zadeva relativno varna, pregledna in decentralizirana, ni potrebe po tretji, centralizirani glavni knjigi, kar privede do samoregulacije verige.
Nekateri projekti, predvsem s področja gradnje hitrih podatkovnih baz ali sledenja množičnim transakcijam, so jasno pokazali tudi na omejitve, ki se jih velja zavedati. Uporaba tehnologije veriženja blokov za vsako ceno, brez upoštevanja njenih slabih lastnosti, je zaradi decentralizacije in razvejanosti podatkovnih verig, denimo, nesmiselna na področjih, ki zahtevajo bliskovito hitrost in/ali varčevanje z digitalnimi viri.
iPROM in blockchain
V iPROM Labsu tehnologijo veriženja blokov raziskujemo že poldrugo leto, v tem času pa smo razvili načine, kako jo v praksi smiselno aplicirati na področju digitalnega oglaševanja, in sicer:
- kot samostojno kriptovaluto za finančne tokove med akterji na področju zakupa oglasnega prostora in povezanih storitev – razvili smo lastno kriptovaluto iPROM Coin (IPC), ki skrbi za sledljivost in preglednost ter rešuje vrsto finančnih izzivov v digitalnem oglaševalskem sistemu,
- za digitalni odtis oglasa – ustvari se pregleden dnevnik prikazovanja oglasa – preverljivi statistični podatki v nadaljevanju omogočajo (ročno ali samodejno) optimizacijo oglasnih akcij,
- za sledljivost komunikacije med akterji v digitalnem oglasnem ekosistemu – prek tehnologije veriženja blokov je mogoče slediti celotni komunikaciji med naročnikom in ponudnikom.
Naš namen je izkoristiti glavne prednosti tehnologije veriženja blokov in narediti korak naprej. Verjamem, da se digitalni oglaševalski ekosistem ne sooča z revolucijo, ampak evolucijo, ki je povezana s hitrim razvojem in sočasno rastjo drugih novodobnih tehnologij, kot so strojno učenje, umetna inteligenca in tehnologije računalništva v oblaku.
Digitalno oglaševanje je vsekakor na pragu velikih sprememb, zato predlagam, da se na tehnološko gnano oglaševalsko preobrazbo ustrezno pripravite.