Samooglaševanje; Samopromocija

[Self-Promotion]

Ko ni prodanih oglasov, nosilec spletne strani oglašuje bodisi svoje izdelke bodisi kaj drugega, kar je v njegovi lasti.

Seja

[Session]

1) Zaporedje internetne aktivnosti s strani enega uporabnika na enem spletnem mestu. V sklop seje se štejejo vsi zahtevki posameznega uporabnika, pri čemer je lahko najdaljša neaktivnost 30 minut. Sejo enačimo z obiskom spletne strani, za najdaljši čas neaktivnosti pa ni nujno, da je nastavljen na 30 minut in ga lahko posamezna podjetja po želji prilagodijo. 2) Zaporedje opravil, ki jih naredi uporabnik in jim lahko sledimo prek zaporedja spletnih mest. Primer: v eni seji lahko uporabnik obišče novičarsko spletno mesto, klikne na oglas in gre od tam na oglaševalčevo spletno mesto ter opravi nakup.

Selfie; Selfi; Sebek

[Selfie]

Fotografija samega sebe, navadno narejena z mobilnim telefonom, ki ga med fotografiranjem sami držimo v roki ali pa si pomagamo s selfi palico. Selfiji se ponavadi delijo na družbenih omrežjih, kot so Facebook, Twitter in Instagram. Prvi selfi je posnel Robert Cornelius leta 1839. To je izvedel tako, da je odkril objektiv, se hitro postavil pred njega in tam stal dobro minuto, da se je fotoaparat sprožil, in tekel nazaj pokrit objektiv. Fotografija je nastala v tehniki dagerotipije.

Semantično ciljanje

[Semantic targeting]

Teoretično pomeni semantično ciljanje ugotoviti, kaj je dejanski kontekst spletne strani, in na tej podlagi umestiti oglas, ki bo skladen s tem kontekstom. Če na primer na spletni strani piše sončno vreme, o čem je točno govora? O super počitnicah ob morju, o negi kože ali bi tam morda oglaševali polete na Florido? Pogosto se ga napačno enači s kontekstualnim ciljanjem.

SEO; Optimizacija spletnih strani za iskalnike

[SEO; Search Engine Optimization]

Tehnično spreminjanje kode, strukture in vsebine spletnih strani, predelave besedil ter pridobivanje kakovostnih vhodnih povezav, vse z namenom boljšega uvrščanja spletnih strani v organskih rezultatih spletnih iskalnikov.

Shockwave

[Shockwave]

Programska tehnologija za večpredstavnost oziroma računalniško animacijo. Pogosta tehnologija za izdelavo spletnih oglasov.

SIoT; Družbeni splet stvari

[SIoT; Social Internet of Things; Social Web of Things]

Dodajanje družbenih značilnosti internetu stvari. To je vključevanje naših družbenih življenj v internet povezanih stvari. Primer družbenega spleta stvari je televizijski sprejemnik, ki vas obvesti, da bo čez uro na sporedu vaša najljubša oddaja, obenem pa vam prikaže tudi prijatelje, ki jim je oddaja všeč, da si jo lahko skupaj ogledate.

Sistem za upravljanje z vsebino

[CMS; Content Management System]

Omogoča lastnikom spletnih mest, da urejajo besedilo in slike na teh mestih brez specializiranega programerskega znanja programov, kot sta Adobe Dreamweaver in Microsoft FrontPage. Te sisteme lahko ureja kdorkoli z minimalnim računalniškim znanjem prek internetne povezave.

Skica spletnega mesta

[Wireframe]

Shematski prikaz videza spletnega mesta; predstavlja skeletni okvir spletnega mesta. Prikazuje postavitev mesta in razporeditev vsebine mesta, vključno z elementi vmesnika in navigacijskimi meniji ter kako delujejo skupaj. Pri žični postavitvi ne gre za tipografski slog, barve ali grafiko spletnega mesta, saj je glavni poudarek na funkcionalnosti in vsebini.

Sledenje prek naprav

[Cross-device tracking]

Opisuje nešteto platform, založnikov in tehnoloških podjetij, ki skušajo identificirati internetne uporabnike, ki se nahajajo na različnih napravah (pametni telefoni, tablice, namizni računalniki). Cilj sledenja prek naprav je, da podjetje natančno ve, da je oseba, ki je uporabila pametni telefon X, ista oseba, ki je uporabila tudi tablico Y in prenosnik Z. To oglaševalcu omogoča primerno ponovno ciljanje kupcev.

Slepi obiski

[Fake pageviews]

Obiski uporabnikov, ki so na neko spletno stran prišli po pomoti, na primer zaradi zavajajočega oglasa, napačne spletne povezave ali pa so bili nevede samodejno preusmerjeni. Oglaševanje, katerega posledica so slepi obiski, sicer poveča obiskanost spletnih strani, ima pa zelo slab učinek tako pri prodaji kot tudi pri promoviranju blagovne znamke.

Slikovna točka

[Pixel; px]

1) Najmanjša merska enota za vsako točko, ki sestavlja neko grafično podobo. Vsaka točka ima določeno svetilnost in/ali barvo. Večina oglasov se meri v slikovnih točkah. 2) Merilni piksel oziroma slikovna točka za sledenje ali ponovno trženje je del programske kode, ki se nahaja v transparentni točki na spletni strani ali določeni oglasni enoti ter se uporablja za sledenje uporabnikom, običajno se za ta namen uporablja piškotke. Priložena je spletnemu oglasu na spletni strani ali v elektronski pošti in omogoča merjenje števila prikazov oglasa (impressions), hkrati pa njeno merjenje zagotovi, da je bil oglas uspešno in v celoti prikazan.

Slogan; Geslo; Parola

[Slogan]

Besedna zveza oziroma stavek, ki izraža vse pomembne lastnosti nekega izdelka, podjetja itd. Običajno je to nosilna tema oglaševalske akcije in se pojavlja na pasici kot besedilo, na katerega lahko uporabnik klikne.

SMPT; Preprost protokol za prenos elektronske pošte

[SMTP; Simple Mail Transfer Protocol]

Protokol za pošiljanje elektronske pošte prek interneta.

Sorodno občinstvo

[Lookalike audience]

Algoritmično zbrana skupina članov spletne skupnosti (na primer Facebook), ki so na nek način podobni drugi skupini članov. Je način doseganja novih ljudi, ki se zanimajo za podjetje, ker so podobni potrošnikom, ki so pomembni za to podjetje. Sorodno občinstvo je mogoče dobiti na več različnih načinov (na primer ljudje, ki so všečkali vašo stran na Facebooku ali obiskali vaše spletno mesto).

SOZ; Slovenska oglaševalska zbornica

[The Slovenian Advertising Chambery]

Nevladna organizacija v Sloveniji, ki zastopa interese oglaševalcev, oglaševalskih agencij in medijev. Zavzema se za visoke oglaševalske standarde in uveljavlja etiko v oglaševanju. V ta namen sprejema Slovenski oglaševalski kodeks in uveljavlja njegova določila. Organizirana je kot sodobna tripartitna organizacija. V okviru SOZ-a se člani združujejo v tri samostojna strokovna združenja: Slovensko združenje medijev (SZM), Slovensko združenje oglaševalskih agencij (SZOA) in Slovensko združenje oglaševalcev (SZO).

Splet 1.0

[Web 1.0]

Statični splet (static web), kjer je uporabnik pasivni prejemnik informacij s spletnih mest, ki jih ustvarjajo drugi.

Splet 2.0

[Web 2.0]

»Živi splet« (live web), kjer je uporabnik tudi ustvarjalec vsebin, med katere sodijo blogi, podcasti, wikiji, spletne skupnosti itd. Tehnologije spleta 2.0 so omogočile, da je internet postal vse bolj odprta in prilagodljiva platforma za izražanje ter tako povzročil spremembe v delovanju uporabnikov.

Splet 2.0

[Web 2.0]

Opisuje svetovni splet, ki poudarja uporabniško generirano vsebino, uporabnost in interoperabilnost (pomeni, da spletno mesto deluje dobro z drugimi izdelki, sistemi in napravami) za končnega uporabnika. Termin se ne nanaša na posodabljanje tehnoloških specifikacij, pač pa na spremembe v izdelovanju in uporabi spletnih strani.

Tako lahko splet 2.0 omogoča uporabnikom interakcijo in sodelovanje drug z drugim v dialogu na družbenih omrežjih kot ustvarjalcev uporabniško generiranih vsebin, kar je nasprotno prvi generaciji svetovnega spleta (splet 1.0), ko so bili ljudje samo pasivni prejemniki informacij. Primeri spleta 2.0 so družbena omrežja, wikiji, deljenje video vsebin, folksonomije, spletne aplikacije ipd.

Splet 3.0

[Web 3.0]

Semantični splet, tretja generacija svetovnega spleta, imenovan tudi inteligentni splet. Gre za bazo podatkov oziroma podatkovni svetovni splet. Podatki so distribuirani, razdrobljeni, vseprisotni na spletu. To je splet za ljudi in končno tudi inteligentne stroje (agente), ki znajo te podatke razumeti, analizirati in ponuditi ljudem.

Spletna analitika

[Web analytics]

Merjenje, zbiranje, analiza in poročanje o internetnih podatkih za namene razumevanja in optimizacije spletne uporabe. Najpogosteje uporabljen sistem za spletno analitiko, ki je brezplačen, je Google Analytics. Danes je na voljo nova različica sistema Google Analytics, imenovana Universal Analytics, ki ponuja dodatne možnosti za spremljanje uporabnikov in nadgrajuje funkcionalnosti storitve Google Analytics.

Spletna aplikacija

[Web app]

Kakršnakoli programska aplikacija, ki teče znotraj spletnega brskalnika ali pa je razvita s pomočjo programskih jezikov, ki se lahko izvajajo znotraj spletnih brskalnikov.

Spletna medijska agencija

[Web media agency]

Specializirana agencija za zakup oglasnega prostora in izvedbo oglaševanja v digitalnih (spletnih, mobilnih ipd.) medijih. Delovanje spletne medijske agencije temelji na »big data« podatkih, na osnovi katerih oblikujejo in izvajajo medijske strategije. Spletne medijske agencije pri svojem delu uporabljajo programsko opremo (programmatic ad buying) za združevanje poslovnih procesov na področju digitalnega oglaševanja (načrtovanje, zakup oglasnega prostora, ciljanje, analitika, realno-časovna optimizacija ipd.) v avtomatiziran proces. S programsko opremo se aplikativno povezujejo s spletnimi in mobilnimi mediji, oglaševalskimi mrežami, SSP-platformami itd.

Spletna revija

[Web magazine; Zine]

Revije, objavljene na spletu. Pokrivajo zelo specifične teme in imajo zato tudi zelo specifično ciljno skupino.

Spletna serija

[Web series]

Serija video vsebin s scenarijem, ponavadi v epizodah, pripravljena posebej za prikazovanje na internetu.

Spletna skupnost

[Web community]

Družbene mreže se manifestirajo v spletnih skupnostih, ki omogočajo povezovanje prijateljev in poslovnih partnerjev (na primer Facebook, MySpace, Flickr ali YouTube).

Spletna stran

[Web page]

Dokument na svetovnem spletu (www). Vsaka stran je identificirana z enkratnim URL-jem (Uniform Resource Locator).

Spletni bonton

[Netiquette]

Pravila lepega obnašanja na internetu, predvsem v komuniciranju prek elektronske pošte, pri objavljanju na forumih, komuniciranju prek klepetalnic ipd. (na primer pisanje z velikimi črkami, uporaba smeškov itd.).

Spletni brskalnik

[Web Browser]

Računalniški program, ki nam omogoča brskanje po spletu ter prikazovanje dokumentov HTML in večpredstavnih vsebin. Sodobni brskalniki podpirajo kombinacijo standardnih in novejših standardov HTML in XHTML, ki naj bi se enako prikazovali na vseh spletnih brskalnikih. Prvi brskalnik je začel delovati v letu 1991 pod imenom WorldWideWeb, postavil pa ga je Tim Berners Lee. Trenutno so najbolj razširjeni brskalniki Chrome, Firefox, Microsoft Internet Explorer, EDGE, Safari in Opera.

Spletni odnosi z javnostmi

[Spletni odnosi z javnostmi]

Prisluženo, neplačano medijsko poročanje na spletu z digitalnimi publikacijami, blogi in drugimi spletnimi vsebinami. Podoben je tradicionalnim odnosom z javnostmi, le da se dogaja na spletu.

Spletni ogled; Spletno raziskovanje izdelka

[Webrooming]

Gre za prakso, kjer kupci raziščejo izdelek na spletu, kupijo pa ga v fizični trgovini. Gre za obratno logiko kot pri showroomingu.

Spletni pajek

[Web crawler; Web spider]

Program ali avtomatizirana skripta, ki brska po spletu na metodičen, avtomatiziran način. Drugi, manj pogosti izrazi zanj so mravlje (ants), samodejni indeksatorji (automatic indexers), boti (bots) in črvi (worms).

Spletni ponedeljek

[Cyber Monday]

Marketinški termin za ponedeljek, ki pride za zahvalnim dnevom v ZDA. Termin so skovala podjetja, da bi prepričala kupce v spletne nakupe. Prvič je bil predstavljen 28. novembra 2005 v sporočilu za javnost spletne trgovine Shop.org z naslovom »Kibernetski ponedeljek hitro postaja eden največjih spletnih nakupovalnih dni v letu«.

Spletni seminar

[Webinar]

Točno določena vrsta spletne konference (spletna konferenca), kjer gre za enosmerno komunikacijo (od govornika do občinstva), občinstvo pa ima omejene možnosti interakcije z govornikom. Lahko pa je webinar tudi participativen, kar pomeni, da lahko s pomočjo anket ter vprašanj in odgovorov poslušalci v polnosti sodelujejo z govornikom.

Spletni strežnik

[Web server]

Programska oprema, nameščena na računalniku, ki je povezana z internetom za serviranje spletnih strani uporabnikom, ki se nahajajo na spletu. Najpogosteje uporabljen spletni strežnik je Apache.

Spletni vir; Novičarski vir

[News Feed]

Format podatkov, ki se uporablja za oskrbovanje uporabnikov s pogosto posodobljeno vsebino. Distributerji vsebin sindicirajo spletni vir, tako da se lahko uporabniki nanj naročijo. Izdelovanje kolekcij spletnih virov na enem mestu se imenuje združevanje. To pa delajo t. i. agregatorji.

Spletni začetnik

[Newbie]

Termin, ki označuje novega, ponavadi neizkušenega uporabnika interneta.

Spletno mesto

[Web site]

Mesto (lokacija) na svetovnem spletu (www). Vsako mesto vključuje domačo stran, ki je prvi dokument, ki ga vidi uporabnik, ko vstopi na spletno mesto. Mesto lahko vključuje še druge dokumente in datoteke. Vsako mesto ima v lasti in ga upravlja posameznik, podjetje ali organizacija.

Spletno ribarjenje

[Phishing]

Nezakonit način zavajanja uporabnikov, namenjen pridobivanju občutljivih podatkov (številka kreditne kartice, gesla, osebni podatki ipd.). Napadalec, ki spletno ribarjenje izvaja, skuša pridobiti podatke tako, da pod pretvezo prepriča žrtev o nujnosti posredovanja teh podatkov.

Spodbujen klik

[Incentivized click]

Vrsta klika, kjer uporabnik klikne na oglas z namenom pridobitve neke prednosti zase. To se kaže v nižji kakovosti obiskovalcev spletne strani.

Spodnja polovica prve strani

[BTF; Below the fold]

Spodnja polovica prve strani. Del spletne strani, ki ni viden brez premikanja miške ali klikanja nanjo. Glej tudi Zgornja polovica prve strani (ATL).

Sponzorirane povezave

[Sponsored links]

Po modelu cena na klik (CPC) prek licitacij oglasnega prostora oglaševalci zakupujejo posamezne ključne besede in s tem oglasni prostor v iskalnih rezultatih spletnih iskalnikov. Pri tem so organski iskalni rezultati vidno ločeni od plačljivih iskalnih rezultatov. Primer tovrstnega oglaševanja predstavlja Google AdWords.

Sponzorstvo

[Sposorship]

Oglaševalec plača sponzorstvo določene rubrike na spletni strani. Lahko gre za sponzorstvo s pasico ali z besedilom, v katerem je omenjeno, kdo je sponzor.

Sporočilo za družbene medije

[Social Media Press Release; Social Media News Release]

Gre za preoblikovano tradicionalno sporočilo za medije. Vsebina je razporejena v sklope, slog ni več tako uraden, vsebuje pa vse pomembne informacije.

Spremljanje družbenih medijev

[Social media listening; Social media monitoring]

Proces identifikacije in ocenjevanja, kaj je bilo na družbenih medijih povedanega o podjetju, posamezniku, izdelku ali blagovni znamki. Na voljo je kar nekaj orodij za spremljanje družbenih medijev, ki pomagajo pri iskanju pravih pogovorov in rešitev za probleme potrošnikov. Pomembno pa je najti orodje, ki deluje v realnem času.

Spremljevalna naprava

[Companion Device]

Na področju nosljivih naprav je spremljevalna naprava tista, ki za zagotavljanje vseh funkcionalnosti potrebuje matično napravo, kakršna je pametni telefon. Njeno nasprotje bi bila samostojna naprava, ki lahko vse naloge opravi sama. Spremljevalna nosljiva naprava za komunikacijo z matično napravo običajno uporablja standard Bluetooth.

SSP; Platforma za ponudnike

[SSP; Supply Side Platform]

Tehnološka platforma za centralizirano avtomatizirano prodajo oglasnega prostora širokemu naboru potencialnih oglaševalcev. Algoritem samodejne optimizacije donosa založnikom omogoča prodajo posameznega prikaza najboljšemu ponudniku po najboljši ceni. Platforma SSP je povezana z različnimi platformami za povpraševanje (DSP, oglasne borze in oglasna omrežja) in vedno deluje v interesu založnika. V številnih primerih lahko platforma za ponudnike SSP nudi tudi dodatne storitve, kot so komercialne pogodbe z oglasnimi borzami in centralizirano obračunavanje.

Standard

[Standard]

Standarde spletnih oglasov (dimenzije, oblike in imena oglasov) določa združenje IAB (Interactive Advertising Bureau).

Standardno obvestilo

[Boilerplate]

Standardno besedilo, ki pogosto vsebuje podrobnosti o podjetju, kot je matična številka podjetja, in se običajno vstavi v nogo dokumentov in spletnih strani.

Statični IP-naslov

[Static IP Address]

IP-naslov, ki ob vsaki ponovni prijavi uporabnika na internet ostaja enak. Glej tudi dinamični IP-naslov.

Statistike v realnem času

[Real-time Data]

Statistike, kjer lahko oglaševalci ves čas spremljajo statistiko svoje spletne strani ali oglaševalske akcije (na primer promet, število obiskovalcev ali število izvršenih akcij).

Stopnja ogledov ene strani

[Bounce rate]

Odstotek sej brskanja, ki se zaključijo po ogledu edine strani spletnega mesta. Uporablja se v analizi spletnega prometa. Gre za merilo, ki kaže na učinkovitost spletnega mesta pri spodbujanju uporabnikov k nadaljevanju obiska spletnega mesta. Izražen je v odstotkih in predstavlja delež obiskov, ki se končajo na prvi strani spletnega mesta, ki jo obiskovalec obišče.

Stopnja posredovanj

[Pass-along rate]

Odstotek ljudi, ki pošlje naprej sporočilo ali datoteko.

Stopnja vključenosti

[Engagement rates]

Metrika, ki meri stopnjo vključenosti, ki je del ustvarjene vsebine uporabnikov. Kaže, v kolikšni meri ljudje sodelujejo z vsebino. Dejavniki, ki merijo stopnjo vključenosti, so komentarji, všečki, deljenje vsebin in druge podobne aktivnosti na družbenih omrežjih.

Strategija »mobilno najprej«

[Mobile-first strategy]

Podjetja pri pripravi svojih spletnih mest in drugih oblik digitalne komunikacije najprej mislijo na mobilno uporabniško izkušnjo ter kako bodo kupci in zaposleni vstopali z njimi v interakcijo prek svojih številnih mobilnih naprav.

Strežnik

[Server]

Programska oprema, nameščena na zmogljivem računalniku, povezanem v omrežje, ki omogoča najrazličnejše storitve v omrežju (na primer serviranje spletnih oglasov ali izmenjevanje elektronske pošte).

Strežnik proxy

[Proxy server]

Strežnik, ki se nahaja med spletno stranjo in uporabnikom ter shranjuje vsebine (med katerimi se nahajajo tudi spletni oglasi), do katerih uporabnik dostopa, v svoj pomnilnik (cache). Ob morebitnih ponovnih obiskih tega uporabnika ali drugih uporabnikov do iste vsebine bo proksi strežnik prikazal vsebino iz svojega hitrega pomnilnika ter tako pospešil prikazovanje spletnih strani. Zaradi vse hitrejših internetnih povezav se proksi strežniki vse manj uporabljajo.

Strežnik za elektronsko obveščanje

Strežnik, ki omogoča preprosto pošiljanje elektronskih sporočil naročnikom, vključenim v adremo.

Strojno učenje

[Machine learning]

Podpodročje računalniške znanosti in umetne inteligence, ki se osredotoča na tiste oblike sistemov, ki se lahko učijo, odločajo in predvidevajo na podlagi podatkov. Strojno učenje računalnikom omogoča, da delujejo in se odločajo s pomočjo podatkov in ne eksplicitnega programiranja. Programi strojnega učenja so zasnovani tako, da se zaradi izpostavljenosti novim podatkom učijo in napredujejo skozi čas. Strojno učenje igra pomembno vlogo pri številnih novih tehnoloških dosežkih, kot so samovozeči avtomobili, računalniški vid ter sistemi za prepoznavanje govora.